در اینجا قصد داریم تا شما را با آموزش ورد ۲۰۱۳ ( Word 2013 ) آشنا کنیم و همان طور که می دانید این نرم افزار از گروه مایکروسافت آفیس است و خیلی پرکاربرد می باشد که در این آموزش می توانید خیلی سریع و راحت این نرم افزار و کارکرد آن را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید.

نصب نرم افزار آفیس

همان طور که می دانید نرم افزار ورد یکی از نرم افزار های زیر مجموعه آفیس می باشد که شامل برنامه های زیادی می باشد و ورد نیز یکی از آنها می باشد.

با نصب بسته آفیس تمام این نرم افزارها از جمله ورد نیز به راحتی نصب شده و قابل استفاده می باشند و نیازی به هیچ کار اضافه ای نیست.

پس از نصب آفیس نرم افزار ورد ۲۰۱۳ را باز کنید. با ، باز کردن ورد یک صفحه مشاهده می کنید که در سمت چپ آن پروژه هایی را که باز و ایجاد می کنید را برای شما نمایش می دهد و در سمت راست این صفحه نیز الگوهایی برای شکل پروژه شما وجود دارد که با توجه به نوع پروژه خود می توانید هر کدام را که خواستید با یک کلیک انتخاب کنید و یا اگر هم الگویی نخواستید می توانید Blank document را انتخاب کنید تا یک صفحه خالی بدون الگو برای شما باز شود که معمولا و در اکثر موارد از این گزینه استفاده می شود. با انتخاب این گزینه یک صفحه خالی برای نوشتن و یک سری گزینه و منو در بالای آن برای شما باز خواهد شد که این صفحه همان صفحه اصلی نرم افزار ورد است که با آن سر و کار داریم.

قسمت های اصلی آموزش ورد ۲۰۱۳

قسمت منوهای دسترسی سریع با اطلاعات سند:

این قسمت در بالاترین بخش صفحه وجود دارد که یک سری منو و گزینه در آن است که برای دسترسی سریع می باشد و قابلیت اضافه کردن منو و گزینه های جدید را دارد. برای اضافه کردن گزینه جدید به آن کافی است روی فلش آن کلیک کنید و سپس در لیست باز شده هر کدام از گزینه ها را که نیاز دارید با تیک دار کردن و کلیک کردن بر روی آن به راحتی به این بخش اضافه می شود و برای حذف آن نیز همین راه را رفته و تیک آن را بردارید.

در این بخش نیز نام سند باز شده را نیز به شما نمایش می دهد.

تصویر شماره 1

قسمت سربرگ های اصلی یا ریبون ها (Ribon):

این قسمت یک نوار شامل ریبون های زیادی می باشد که با کلیک کردن بر روی هر کدام از این ریبون ها آیکون های زیر مجموعه آن ریبون باز خواهد شد و می توانید از آنها استفاده کنید. در ادامه با همه این گزینه ها آشنا خواهید شد.

ریبون ها در ورد 2013

قسمت نوشتن متن:

این قسمت همان صفحه سفید بزرگ می باشد که می توانید در آن متن و تصاویر و … را اضافه کرده و پروژه خود را کامل کنید.

در ادامه یکی یکی ریبون ها را با تمام گزینه های درون آنها را توضیح خواهیم داد.

ریبون FILE

بر روی این ریبون کلیک کنید. با انتخاب این ریبون به یک صفحه می روید که در آن گزینه های زیادی وجود دارد:

گزینه Info : با انتخاب این گزینه می توانید اطلاعات سند خود را مشاهده کرده و یا بر روی آن قفل و … قرار دهید.

گزینه New : این گزینه برای ایجاد یک سند جدید استفاده می شود و با کلیک بر روی آن می توانید یک سند جدید باز کنید.

گزینه Open : این گزینه نیز برای باز کردن سندهایی می باشد که قبلا ایجاد و ذخیره کرده اید.

گزینه های Save و Save As : با این دو گزینه می توانید سند خود را با نام و فرمت و مکان دلخواه ذخیره کنید. برای ذخیره بر روی یکی از این گزینه ها کلیک کرده و سپس دکمه Browse را انتخاب کرده و در پنجره باز شده نام و مکان مورد نظر برای ذخیره را انتخاب و وارد کنید و در آخر ذخیره کنید.

گزینه Print : این گزینه برای چاپ کردن سند مورد استفاده قرار می گیرد.

گزینه Share : از این گزینه برای ارسال و به اشتراک گذاری سند مورد نظر به کار می رود.

گزینه Export : از این گزینه برای خروجی گرفتن از سند با فرمت های PDF و … اصتفاده می شود.

گزینه Close : این گزینه برای بستن سند به کار می رود.

گزینه Account : از این گزینه برای ایجاد حساب کاربری در آفیس می توانید استفاده کنید. همچنین اگر بر روی این گزینه کلیک کنید در قسمت Office Theme می توانید تم و زمینه دلخواه ورد را انتخاب کنید.

گزینه Options : از این گزینه برای تنظیم قسمت های مختلف نرم افزار ورد استفاده می شود. اگر بر روی آن کلیک کنید یک پنجره برای شما باز می شود که در سمت چپ آن یک سری گزینه ها وجود دارد. این گزینه ها را می توانید با توجه به نیازتان تنظیم کنید ولی بهتر است که به همان شکل پیش فرض باشد و تغییری در آن ندهید.

در آخر هم با فلش بالای صفحه می توانید به صفحه اصلی ورد برگردید.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”1,2,3″ ihc_mb_template=”3″ ]

ریبون HOME در آموزش ورد ۲۰۱۳

این ریبون و گزینه های درون آن یکی از مهم ترین بخش های آموزش ورد ۲۰۱۳ می باشد چون معمولا پر استفاده ترین گزینه ها را در این ریبون می توانید پیدا کنید. این ریبون خودش از پنج بخش تشکیل شده است که در ادامه با این بخش ها و آیکون های داخل هر کدام از آنها آشنا خواهید شد.

توجه داشته باشید از این به بعد برای انجام هر تغییری بر روی متن و یا هر چیزی ابتدا باید آن قسمت را انتخاب کنید تا تغییرات بر روی آن انجام شود. مثلا اگر قصد دارید متنی را بزرگتر کنید اول باید آن قسمت از متن مورد نظر انتخاب شده و بعد اندازه را بزرگتر کنید. این قانون شامل همه چیز در ورد می باشد.

بخش Clipboard : این بخش شامل بخش های مربوط به مدیریت و کنترل حافظه موقت می باشد که شامل گزینه های کپی و برش و چسباندن و کپی کردن فرمت متن می باشد.

دستورات کپی و برش (Copy-Cut) و چسباندن (Paste) که کارکرد ساده ای دارند و با انتخاب متن و استفاده از این گزینه ها به راحتی قابل انجام می باشد.

ولی یک گزینه دیگر در این بخش وجود دارد که برای کپی کردن قالب متن ها به کار می رود. مثلا شما یک متن با اندازه ۲۰ و رنگ قرمز و راست چین و با فونت یکان دارید. حالا می خواهید یک متن ساده را دقیقا با همین مشخصات ایجاد کنید. یکی از بهترین راه ها استفاده از ابزار Format Painter می باشد چون همان قالب را با تمام تنظیمات کپی می کند و از آن می توانید برای متن های دیگر استفاده کنید.

دقت داشته باشید که این ابزار فقط قالب متن را کپی می کند و کاری به خود متن ندارد.

برای استفاده از این ابزار اول قسمتی از متنی را که می خواهید قالب آن را کپی کنید انتخاب کنید (حتی یک حرف) سپس دکمه Format Painter را انتخاب کرده و در هر جایی از متن های دیگر که انتخاب انجام دهید تمام قالب بر روی آن متن انتخاب شده نیز پیاده می شود.

نکته :

در پایین و سمت راست بعضی از بخش ها یک فلش کوچک وجود دارد که با کلیک بر روی آن می توانید تنظیمات بیشتری را مربوط به آن بخش در اختیار داشته باشید.

تصویر شماره 3

بخش Font : این بخش بیشتر برای تنظیمات مربوط به اندازه و نوع فونت و رنگ و … متن می باشد که اگر به هر کدام از آیکون های آن نگاه کنید به راحتی متوجه کار آن آیکون خواهید شد. مثلا به راحتی می توانید فونت و اندازه آن را تغییر دهید. با علامت های A می توانید به صورت گام به گام اندازه را تغییر دهید و یا رنگ و جلوه به متن اضافه کنید. همچنین می توانید در این بخش توان و اندیس را نیز قرار دهید. شما به راحتی می توانید با آیکون ها کار کرده و طرز کار آنها را یاد بگیرید که خیلی هم راحت هستند.

تصویر شماره 4

بخش Paragraph : همان طور که از نام این بخش مشخص است برای تنظیم پاراگراف و چینش متن ها به صورت راست چین و یا چپ چین و … می باشد.

شما در این بخش به راحتی می توانید لیست های خود را با شکل ها و اعداد و … ایجاد کنید و کافی است که یکی از انواع این لیست ها را انتخاب کرده و هر با هر بار زدن دکمه Enter صفحه کلید همان علامت برای شما ایجاد می شود.

تصویر شماره 5

همچنین در این بخش می توانید چینش متن را تغییر و تنظیم کنید.

گزینه های بعدی در این بخش برای ایجاد تورفتگی پاراگراف و همچنین تعیین جهت متن نوشتاری می باشد که مثلا برای زبان فارسی باید گزینه Right To Left فعال باشد.

همچنین در این بخش می توانید با استفاده از آیکون ها میزان فاصله بین خطوط متن و رنگ و ایجاد خطوط افقی و عمودی را انجام دهید.

بخش Styles : این بخش برای استایل دادن و تغییر استایل و شکل متن به کار می رود و کافی است تا قسمت مورد نظر متن خود را انتخاب کرده و یکی از استایل ها را انتخاب کنید تا بلافاصله بر روی متن شما پیاده شود. (البته این استایل ها خیلی به درد بخور نیستند)

 

بخش Editing : این بخش برای جستجو و پیدا کردن کلمات و عبارات در متن به کار می رود و با ابزارهای موجود در این بخش می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

برای پیدا کردن یک عبارت از گزینه Find استفاده کنید و با کلیک بر روی آن یک بخش در سمت چپ با عنوان Navigation باز می شود که کافی است کلمه یا عبارت مورد نظر خود را درون آن تایپ کرده و نرم افزار به راحتی همه آن عبارات را در کوتاه ترین زمان جستجو می کند و به همراه جمله آن به شما نمایش می دهد.

گزینه Replace برای زمانی به کار می رود که شما متنی طولانی دارید و متوجه شده اید که یک کلمه را به صورت زیاد در داخل متن اشتباه تایپ کرده اید. در این زمان می توانید با این ابزار کاربردی به راحتی کلمه اشتباه را تایپ کرده و با کلمه صحیح آن را جایگزین کنید و نرم افزار خیلی سریع تمام کلمات اشتباه را با کلمه صحیح جابجا می کند.

این گزینه را انتخاب کرده و مانند تصویر زیر کلمات اشتباه و صحیح را وارد کنید.

تصویر شماره 9

گزینه Select نیز برای انتخاب متن می باشد.

در اینجا به صورت کامل با ریبون HOME آشنا شدیم و در ادامه ریبون های دیگر را بررسی خواهیم کرد.

 

ریبون INSERT در آموزش word 2013

این ریبون برای اضافه کردن انواع تنظیمات به سند می باشد. بر روی آن کلیک کنید.

در این ریبون هم بخش های زیادی به همراه آیکون های زیاد را مشاهده می کنید. در زیر با این بخش ها آشنا خواهید شد.

بخش Pages : در این بخش می توانید صفحات سند خود را تنظیم کنید. اولین گزینه این بخش Cover Page است که برای ایجاد یک جلد به کار می رود. برای این کار بر روی فلش کناری آن کلیک کنید تا لیستی از این جلدها برای شما نمایش داده شود و شما می توانید از آنها استفاده کنید و با کلیک کردن بر روی هر کدام از آنها بر روی سند شما اعمال می شود.

همچنین گزینه Blank Page صفحه خالی برای شما ایجاد می کند و با کلیک بر روی این گزینه به هر تعدادی می توانید صفحه خالی در زیر هم ایجاد کنید.

گزینه Page Break صفحه شما را می شکند و در واقع یک صفحه خالی جدید برای شما ایجاد می کند.

بخش Tables : همان طور که از نام این گزینه متوجه می شوید برای ایجاد جدول در سند به کار می رود.

اگر بر روی فلش زیر آن کلیک کنید پنجره ای باز می شود که در آن یک سری مربع های کوچک که همان خانه های جدول می باشد به همراه گزنای دیگری وجود دارد که با رفتن بر روی این خانه های کوچک خیلی راحت و سریع جدول کشیده خواهد شد. با انتخاب و رسم جدول به صورت خودکار به ریبون DESIGN جدید رفته که برای تغییر در طراحی جدول به کار می رود که به دلخواه می توانید جدول خود را از نظر طراحی تغییر دهید. همچنین در ریبون LAYOUT نیز آیکون ها و گزینه های زیادی برای تغییر در جدول خود در اختیار دارید. مانند ارتفاع خانه ها و یا حذف خطوط و خیلی کارهای دیگر که می توانید آنها را امتحان کنید تا یاد بگیرید.

البته ناگفته نماند که خیلی از گزینه ها در بیشتر مواقع به درد بخور نیستند.

جدول در آموزش ورد 2013

همچنین در ریبون INSERT و در بخش Tables اگر بر روی دکمه Insert Table کلیک کنید یک پنجره برای شما باز شود که با وارد کردن تعداد سطرها و ستون ها به سرعت جدول ساخته می شود.

همچنین گزینه Draw Table را اگر انتخاب کنید می توانید با یک مداد خودتان جدول را رسم کنید.

با گزینه Quick Tables می توانید جدول های آماده ای را به سرعت انتخاب و ایجاد کنید.

بخش Illustrations

این بخش شامل مواردی برای رسم انواع شکل ها و نمودارها و همچنین اضافه کردن تصویر به سند می باشد. در زیر به بررسی تک تک موارد این بخش می پردازیم.

گزینه Picture : این گزینه همان طور که از اسمش مشخص است برای اضافه کردن تصویر دلخواه به سند مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکه یک تصویر را به سند خود اضافه کنید اول جایی که می خواهید تصویر را قرار دهید را با کلیک کردن مشخص کرده و سپس بر روی دکمه Picture کلیک کنید. با این کار یک پنجره برای شما باز خواهد شد که می توانید در آن تصویر دلخواه خود را انتخاب کنید تا به سند اضافه شود.

با وارد کردن یک عکس به درون سند خود به صورت خودکار به ریبون FORMAT می روید و یا اگر خواستید که بعدا به این ریبون بیایید هر تصویری که دارید با کلیک کردن بر روی آنها می توانید این ریبون را به راحتی باز کنید.

ریبون FORMAT شامل یک سری گزینه ها و بخش ها برای تنظیمات و طراحی ظاهر تصاویر می باشد.

اولین بخش Remove Background می باشد که با این گزینه می توانید پس زمینه تصویر خود را حذف کنید.

بخش دوم Adjust است که گزینه هایی برای تغییر رنگ تصاویر و قرار دادن جلوه ها بر روی آنها را در خود دارد که به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید.

در بخش Picture Styles می توانید انواع جلوه ها را با یک کلیک بر روی تصاویر خود پیاده کنید و طرح مورد نظر خود را انجام دهید.

بخش Arrange نیز برای تعیین موقعیت و مکان تصویر و همچنین چرخش تصاویر به کار می رود که بسیار ساده می توانید این کارها را انجام دهید.

بخش آخر در این ریبون بخش Size می باشد که همان طور که می دانید برای تغییر اندازه و یا برش تصاویر به کار برده می شود.

حالا به همان ریبون INSERT و بخش Illustrations برگردید. گزینه بعدی Online Pictures می باشد که اگر به اینترنت متصل باشید می توانید تصاویر بیشتری را با این گزینه وارد سند خود کنید که خیلی به کار نمی رود.

گزینه بعدی Shapes یا شکل ها می باشد و برای کشیدن و ترسیم انواع شکل و خطوط به کار می رود. اگر بر روی این گزینه کلیک کنید یک لیست آبشاری از انواع و اقسام شکل برای شما باز می شود که هر کدام را که خواستید می توانید استفاده کنید. برای رسم کردن شکل ها ابتدا شکل مورد نظر خود را انتخاب کرده و در هر کجای صفحه که خواستید کلیک چپ کرده و نگه دارید و بکشید به هر اندازه ای که می خواهید تا شکل کامل شود و کلیک ماوس را رها کنید به همین راحتی شکل مورد نظر کشیده خواهد شد.

بعد از کشیدن هر شکل یا کلیک کردن بر روی شکل ها به ریبون FORMAT مخصوص آن می روید که همان طور که قبلا گفتیم برای تغییر شکل و رنگ و جلوه و … به کار می رود که به راحتی می توانید با آنها کار کنید.

گزینه بعدی SmartArt می باشد که برای کشیدن انواع لیست های طبقه ای به کار می رود. با کلیک بر روی این گزینه یک پنجره برای شما باز می شود که می توانید انواع آن را در قسمت سمت چپ پنجره مشاهده و انتخاب کرده و در سمت راست نیز زیر مجموعه آن دسته را انتخاب کنید.

با این کار برای شما همان لیست ساخته می شود و شما با کلیک کردن و انتخاب هر کدام از خانه های آن می توانید متن و اطلاعات آن را به دلخواه خودتان تغییر و تنظیم کنید.

با انتخاب هر لیست دو عدد ریبون با نام های FORMAT و DESIGN ایجاد می شوند که همان طور که می دانید برای طراحی به کار می روند و می توانید رنگ و جلوه و … هر لیست را با توجه به سلیقه خودتان تغییر دهید.

تصویر شماره 11

گزینه بعدی Chart است. این گزینه انواع نمودارهای گرافیکی را ایجاد می کند که همانند گزینه SmartArt می باشد. اگر بر روی این گزینه کلیک کنید یک پنجره برای شما باز می شود که انواع نمودارها مانند دایره ای ، خطی و … را با زیر مجموعه های آنها را در خود دارد که با انتخاب هر نمودار به سند شما اضافه خواهد شد.

با اضافه کردن هر نمودار به سند یا کلیک بر روی آنها باز هم به ریبون های FORMAT و DESIGN می روید و می توانید طراحی نمودارهای خود را به دلخواه انجام دهید.

با اضافه کردن نمودار به سند یک پنجره اکسل نیز در کنار آن قرار می گیرد که اطلاعات نمودار را در خود دارد و شما می توانید با تغییر آنها نمودار را ویرایش کنید که این کار فوق العاده راحت و سریع انجام می شود. امتحان کنید.

گزینه آخر در این بخش گزینه Screenshot است که با کمک آن می توانید از صفحه کامپیوتر خود و یا برنامه های باز شده تصویر بگیرید.

بخش Apps : این بخش مربوط به فروشگاه و نرم افزارهای آفیس می باشد که با اتصال به اینترنت می توانید از آنها دیدن کنید که این بخش هم خیلی مهم نیست.

بخش Media : می باشد که یک گزینه با نام Online Video دارد که با اتصال به اینترنت می توانید این ویدئوها را مشاهده کنید.

بخش Links : این بخش چند مورد دارد که مهمترین این موارد گزینه Hyperlink می باشد که برای ایجاد لینک ها به کار می رود.

بخش Comments : این بخش هم یک گزینه با نام Comment دارد که برای ایجاد یادداشت در سند به کار می رود. اگر بر روی این گزینه کلیک کنید می توانید یادداشت خود را وارد کنید.

بخش Header & Footer : این بخش مربوط به سر صفحه و پا صفحه های سند می باشد که می توانید آنها را تنظیم کنید. این بخش ۳ گزینه دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

با انتخاب هر کدام از این ۳ گزینه به ریبون DESIGN می روید که می توانید در این ریبون طراحی مربوط به آنها را انجام دهید.

گزینه Header : این گزینه برای ایجاد سر صفحه در سند می باشد که با کلیک بر روی این گزینه لیستی از انواع سر صفحه ها برای شما باز می شود که می توانید هر کدام را که خواستید با کلیک کردن بر روی آن انتخاب کنید تا به سند  اضافه شود. همچنین در ریبون DESIGN می توانید طراحی های دلخواه خود را به راحتی بر روی سر صفحه سند خود پیاده سازی کنید.

گزینه Footer : این گزینه برای ایجاد و اضافه کردن پا صفحه به سند استفاده می شود که روش کار دقیقا مانند گزینه Header است و شما باید یکی از انواع این پا صفحه ها را انتخاب و اگر خواستید طراحی آن را انجام دهید و به صفحه و سند خود اضافه کنید.

گزینه Page Number : این گزینه برای ایجاد و اضافه کردن شماره صفحه می باشد که با کلیک بر روی این گزینه یک لیست برای شما باز می شود.

در این لیست یکی از انواع شماره ها و مکان آن را انتخاب کنید تا به سرعت به سند شما اضافه شود. به همین راحتی.

با انتخاب یکی از انواع شماره صفحه باز هم به همان ریبون DESIGN می روید و می توانید طراحی مورد نظر خود را انجام دهید.

بخش Text

این بخش نیز شامل یک سری گزینه ها برای ایجاد جلوه های متنی و ایجاد جعبه متنی و یا درج تاریخ و زمان و … می باشد که خیلی کاربرد چندانی ندارند و به ندرت از آنها استفاده می شود.

بخش Symbols

این بخش برای ایجاد و اضافه کردن انواع علامت ها و همچنین ایجاد انواع فرمول های ریاضی می باشد.

گزینه Equation : این گزینه برای ایجاد انواع فرمول های ریاضی می باشد که اگر بر روی فلاین گزینه کلیک کنید لیستی از فرمول های آماده برای شما نمایش داده می شود که با انتخاب هر کدام از آنها به سند اضافه می شود و می توانید با کلیک بر روی هر کدام از قسمت های فرمول آن را ویرایش و تغییر دهید تا به فرمول مورد نظر خودتان برسید.

اگر هم می خواهید که فرمول را خودتان ایجاد کنید بر روی این گزینه کلیک کنید تا به ریبون DESIGN رفته و در آنجا تمام علامت ها و نمادهای ریاضی وجود دارد و شما می توانید با انتخاب آنها فرمول خود را کامل کنید.

گزینه Symbol : این گزینه نیز برای درج و اضافه کردن انواع علامت ها به سند می باشد.

ریبون DESIGN

بعد از بررسی ریبون های قبلی حالا به ریبون طراحی یا همان DESIGN رسیدیم. همان طور که از اسم این ریبون مشخص است برای طراحی و تغییر در ظاهر سند به کار میرود. مانند رنگ و … که بخش های مختلف به همراه گزینه هایی را در خود دارد که در ادامه نیز با آنها آشنا خواهید شد.

این ریبون دو بخش بیشتر ندارد.

بخش Document Formatting : در این بخش یک سری گزینه ها وجود دارد:

گزینه Themes : از این گزینه برای ایجاد و اضافه کردن یک تم به سند استفاده می شود و اگر بر روی این گزینه کلیک کنید لیستی از انواع تم ها برای شما باز می شود که با انتخاب هر کدام از آنها به سرعت بر روی سند شما قرار می گیرد و شکل ظاهری آن عوض می شود. همچنین می توانید از لیست جلوی این گزینه تم های مورد نظر خود را انتخاب و به سند خود اضافه کنید.

گزینه Colors : این گزینه برای تغییر رنگ و انتخاب رنگ برای تم می باشد که اگر بر روی آن کلیک کنید لیستی از رنگ ها به شما نمایش داده خواهد شد که می توانید هر کدام از آنها را که خواستید انتخاب کنید.

گزینه Fonts : این گزینه نیز برای انتخاب نوع قلم یا فونت متن ها می باشد که می توانید از لیست آن یکی از فونت ها را انتخاب کنید.

گزینه Paragraph Spacing : این گزینه برای مشخص کردن فضا یا فاصله پاراگراف ها می باشد که می توانید با توجه به نیازتان یکی از آنها را انتخاب کنید.

گزینه Effects : از این گزینه برای ایجاد جلوه ها در سند شما به کار می رود که می توانید از آنها استفاده کنید.

گزینه Set as Default : از این گزینه برای قرار دادن تنظیمات به عنوان پیش فرض به کار می رود.

بخش Page Background : این بخش برای پس زمینه صفحه و سند مورد استفاده قرار می گیرد.

گزینه Watermark : از این گزینه برای ایجاد یک متن در پس زمینه و پشت متن اصلی استفاده می شود. برای استفاده از این گزینه بر روی آن کلیک کنید و از لیست باز شده یکی از نمونه ها را انتخاب کنید. با این کار یک متن در صفحه سند ایجاد می شود. حالا اگر می خواهید که این متن را به دلخواه خودتان بنویسید و تغییر دهید بر روی همین گزینه کلیک کرده و از لیست باز شده بر روی گزینه Custom Watermark کلیک کنید تا پنجره ای برای شما باز شود. در این پنجره می توانید فونت و رنگ و متن دلخواه و اندازه و … را مشخص و تغییر دهید و در آخر OK کنید.

گزینه Page Color : از این گزینه برای رنگ کردن کل صفحه سند می توانید استفاده کنید و از لیست آن هر رنگی را که انتخاب کنید به راحتی بر روی صفحه اعمال می شود و به همان رنگ در می آید.

گزینه Page Borders : از این گزینه می توانید برای ایجاد انواع حاشیه برای صفحه سند خود استفاده کنید. برای این کار بر روی این گزینه کلیک کنید و در پنجره باز شده یکی از انواع حاشیه ها را انتخاب کنید تا به اطراف صفحه اضافه شود.

این ریبون هم در اینجا به پایان رسید.

ریبون PAGE LAYOUT

این ریبون و گزینه های درون آن برای تنظیم صفحات سند در آموزش ورد ۲۰۱۳ می باشد که شامل بخش های مختلفی است که در ادامه با این بخش ها و گزینه های درون هر کدام آشنا می شوید.

بخش Page Setup

این بخش گزینه هایی دارند برای تنظیم اندازه و حاشیه و … صفحه سند که با این گزینه ها می توانید صفحه خود را ویرایش و به دلخواه تنظیم کنید.

گزینه Margins : این گزینه برای ایجاد و تنظیم حاشیه به کار می رود و اگر بر روی این گزینه کلیک کنید لیستی از انواع اندازه های آماده برای حاشیه ها باز می شود که هر کدام را انتخاب کنید بر روی سند اعمال خواهد شد.

البته در این مورد شما می توانید به راحتی با قرار دادن ماوس خود بر روی لبه های خاکستری رنگ خط کش ها و تغییر اندازه آنها کار این گزینه را به صورت دستی نیز انجام دهید.تصویر شماره 12

گزینه Orientation : از این گزینه برای افقی (Landscape) و یا عمودی کردن (Portrait) سند به کار می رود که هر کدام از موارد این گزینه را انتخاب کنید بلافاصله تغییر جهت داده و سند می چرخد و افقی یا عمودی می شود.

گزینه Size : این گزینه نیز همان طور که از اسمش مشخص است برای تغییر اندازه صفحه به کار می رود و اگر بر رویآن کلیک کنید لیستی از انواع اندازه ها برای شما باز خواهد شد که به راحتی می توانید هر کدام از آنها را که دوست دارید انتخاب کنید.

گزینه Columns : با استفاده از این گزینه می توانید صفحه سند خود را به ستون هایی تبدیل کنید. یعنی اینکه صفحه شما را تقسیم بندی می کند. اگر بر روی این گزینه کلیک کنید در لیست باز شده آن می توانید تعداد ستون و یا راست و چپ بودن آن ها را تنظیم و انتخاب کنید.

گزینه Breaks : این گزینه برای شکستن صفحه یا موارد دیگر به کار می ورد که در لیست این گزینه می توانید یکی از موارد را انتخاب کنید.

گزینه Line Numbers : این گزینه به شما کمک می کند که خطوط سند خود را شماره گذاری کنید و با هر بار زدن دکمه Enter صفحه کلید و رفتن به خط جدید شماره گذاری به صورت خودکار انجام می شود.

بخش Paragraph

این بخش نیز برای تنظیم حاشیه و فاصله های خطوط می باشد که دو بخش دارد:

Indent : که برای تنظیم حاشیه های راست و چپ سند و صفحه به کار می رود.

Spacing : این گزینه برای تنظیم فاصله قبل و بعد خطوط مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویر شماره 13

بخش Arrange : این بخش و تمام گزینه های درون آن برای ایجاد موقعیت متن در صفحه می باشد که خیلی کاربردی و مورد استفاده نیست و در خیلی از مواقع باعث به هم ریختگی متن سند شما می شود.

ریبون REFERENCES در آموزش word 2013

بخش Table of Contents : این بخش برای ایجاد جدول های متنی می باشد که با کلیک بر روی گزینه Table of Contents می توانید لیست این جدول ها را باز کرده و انتخاب کنید تا به صفحه شما اضافه شود.

گزینه Add Text : از این گزینه زمانی می توانید استفاده کنید که جدولی را در صفحه داشته باشید و آن را انتخاب کرده باشید و از این گزینه برای تغییر در جدول استفاده می شود که هر کدام از موارد را کانتخاب کنید جدول به همان شکل درمی آید.

گزینه Update Table نیز برای به روز رسانی جدول ها به کار می رود.

بخش Footnotes : از این بخش و گزینه های درون آن برای ایجاد پاورقی ها استفاده می شود.

گزینه Insert Footnote : با کلیک بر روی این گزینه به هر تعدادی که بخواهید پاورقی به ترتیب شماره برای شما ایجاد می شود که می توانید متن دلخواه خود را درون آن بنویسید.

گزینه Insert Endnote : از این گزینه برای ایجاد یک نوع پاورقی در پایان متن سند به کار می رود. یعنی هر جا که متن شما تمام شود این گزینه در خط بعدی یک نوع پاورقی ایجاد می کند.

گزینه Next Footnote : با موارد موجود در این گزینه می توانید بین پاورقی های سند خود جابجا شوید.

گزینه Show Notes : با این گزینه می توانید یادداشت ها و پاورقی های خود را مشاهده کنید.

بخش های بعدی در این ریبون خیلی کاربردی نیستند. پس از توضیح آنها صرف نظر می کنیم و شما خودتان می توانید آنها را یاد بگیرید که خیلی هم مهم نیستند.

ریبون REVIEW

بخش Proofing : در این بخش گزینه هایی برای مدیریت و کنترل لغات و گرامر و غلط های املایی و … می باشد که البته بیشتر موارد برای زبان انگلیسی می باشد و در زبان فارسی کاربرد ندارند.

گزینه Spelling & Grammar : از این گزینه برای اشتباهات لغات و گرامر استفاده می شود که برای زبان انگلیسی است.

گزینه Define : که یک دیکشنری می باشد لغات را در خود نگهداری می کند و زمانی که در زبان انگلیسی یک لغت را اشتباه بنویسید به شما هشدار می دهد.

گزینه Thesaurus : این گزینه نیز برای زبان انگلیسی کاربرد دارد و یک پیشنهاد دهنده لغت می باشد و اگر املای کلمه ای را کامل نمی دانید با وارد کردن قسمتی از آن کلمه پیشنهاد هایی را به شما می دهد که می توانید کلمه مورد نظر را به صورت صحیح در آنها پیدا کنید.

گزینه Word Count : این گزینه یک شمارنده می باشد که با انتخاب کلمات و یا جملات خود در سند و انتخاب این گزینه یک پنجره باز شده و تعداد کلمات و خطوط و حروف و … را به شما نمایش می دهد.

بخش Language : این بخش و موارد درون آن برای ترجمه و انتخاب زبان می باشد.

گزینه Translate : این گزینه برای ترجمه متون می باشد که زبان فارسی را هم پشتیبانی نمی کند.

گزینه Language : این گزینه نیز برای اضافه کردن زبان است.

بخش Comments : این بخش و موارد داخل آن برای ایجاد و مدیریت یادداشت ها می باشند.

تصویر شماره 14

گزینه New Comment : از این گزینه برای ایجاد و ساختن یادداشت ها استفاده می شود و با کلیک بر روی آن قسمتی در سند باز می شود که می توانید یادداشت خود را درون آن بنویسید.

گزینه Delete : از این گزینه برای حذف کردن یادداشت ها استفاده می شود.

گزینه Previous و Next : از این گزینه ها برای جابجایی و حرکت بین یادداشت ها استفاده می شود.

گزینه Show Comments : این گزینه برای پنهان کردن و یا نمایش یادداشت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بخش Compare : از این بخش برای مقایسه کردن دو سند و یا ترکیب کردن دو س به کار می رود و دو گزینه هم دارد که برای این کارها قرار گرفته اند.

ریبون VIEW

در این ریبون گزینه هایی برای طرز دیدن یک سند وجود دارد که با هم مهم ترین این گزینه ها را بررسی می کنیم.

بخش Views

تصویر شماره 15

گزینه های درون این بخش طرز نمایش و دید سند شما را تغییر می دهند که با کلیک بر روی هر کدام می توانید این تغییر را ببینید.

بخش Show : این بخش برای نمایش سه تا ابزار می باشد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

تصویر شماره 16

گزینه Ruler : این گزینه خط کش ها را فعال و غیر فعال می کند.

گزینه Gridlines : با فعال کردن این گزینه یک سری خانه های کوچک مانند تور در سند شما ایجاد می شود که از آنها می توانید برای کشیدن و یا اندازه گیری دقیق تر استفاده کنید.

گزینه Navigation Pane : با فعال کردن این گزینه کادر جو برای شما باز خواهد شد.

بخش Zoom : این بخش و گزینه های داخل آن برای بزرگنمایی به کار برده می شوند که با انتخاب هر کدام از گزینه ها می توانید کارکرد آن را مشاهده کنید.

تصویر شماره 17

بخش Window : این بخش نیز برای نمایش پنجره ها و یا باز کردن پنجره جدید و … مورد استفاده می باشد.

[/ihc-hide-content]

در اینجا آموزش به پایان می رسد ولی یک سری نکات درباره این آموزش وجود دارد که باید گفته شود:

  • در این آموزش ما سعی کردیم بخش های مهم را آموزش دهیم و از گفتن موضوعات کم ارزش صرف نظر کردیم تا هم آموزش مفیدتر باشد و هم از خواندن آن خسته نشوید.
  • مهمترین بخش های ورد که اکثر کارها درون آنها انجام می شود همان دو ریبون HOME و INSERT می باشد که به طور کامل برای شما توضیح داده شد.
  • با خواندن این آموزش سریع و تمرین کردن به راحتی می توانید تسلط خوبی بر روی ورد ۲۰۱۳ پیدا کنید.

در این بخش هم به پایان آموزش ورد ۲۰۱۳ رسیدیم که با مطالعه کامل این آموزش می توانید خیلی راحت با نرم افزار word آشنا شده و از این به بعد خودتان کارهای تایپی را انجام دهید.

ارزیابی مطلب
5
5 از 5 ستاره 1 بررسی
  • مفید بودن مطلب
  • نگارش مطلب
  • هماهنگی تصویر با مطلب
  • هماهنگی با تمام دستگاه ها